Malarze czerpiący inspirację z Biblii

Rembrandt „Powrót syna marnotrawnego” został namalowany przez Rembrandta van Rijn około 1662 r. w Petersburgu. Artysta namalował go pod koniec swojego życia. Obraz jest realistyczny, ale pełen głębi  psychologicznej, tajemniczości i duchowości. Widać na nim mistrzostwo w operowaniu światłem oraz półcieniem. Na pierwszym planie znajdują się postacie marnotrawnego syna i ojca. Postać syna jest ustawiona plecami do widza dlatego twarz jest słabo widoczna. Głowa jest łyska. Widać rozwalone chodaki młodzieńca i brudne poranione stopy, na lewej stopie nie ma buta, co sugeruje uważność oraz szacunek względem ojca. Syn ma na sobie złachmanione ubranie. Postać ojca wyraża wybaczenie i ulgę z powrotu już opłakanego syna. Dłonie ojca są symboliczne – jedna z nich jest szeroka i męska, druga zaś smukła – jakby kobieca. Ojciec ubrany jest starannie ale nie za bogato, raczej schludnie. Oplata on syna rękoma. Wybacza mu jego grzechy. Jedną z postaci drugiego planu jest wierny syn, który pozostał z ojcem w domu. Jest ubrany w drogie szaty, na jego twarzy widać zdziwienie. Widać również niezadowolenie z powrotu brata. W półmroku skryte są trzy postacie.

Tytuł obrazu w pełni nawiązuje do sytuacji na nim przedstawionej. Dzieło wzbudza silne refleksje.

Zob. także: Przypowieści

Pieter Bruegel „Wieża Babel”: Obraz namalowany w 1953 r. w Antwerpii. Przedstawia moment kary. Występują kolory ziemi. Tonacja obrazu jest przygnębiająca. Widoczne morze i góry oraz sypiąca się wieża Babel.

Leonardo da Vinci „Ostatnia wieczerza” Obraz namalowany w latach 1495-1498. Fresk na zamówienie księcia Mediolanu. Przedstawia Jezusa podczas ostatniej wieczerzy. Zachowana symetria (malowidło renesansowe).

Kaplica sykstyńska: sceny ze ST i NT. Sklepienie przedstawia sąd ostateczny i „stworzenie Adama”. Wykonywane w latach 1481-1483 przez artystów z Toskanii.

Michał Anioł „Stworzenie Adama” Powstał w 1511 r. Przedstawia Adama w chwili stworzenia przez Boga. Malowany był 4 lata, a odnawiany przez 25.

Michał Anioł „Ukrzyżowanie” Ukazuje Jezusa na brzegu, obok niego stoją Maryja i Maria Magdalena.  Z gestykulacji Maryi można wywnioskować, że rozmawia z Jezusem i pokazuje swoją bezradność. Natomiast Maria Magdalena pokazuje swój żal i świadomość bezradności. Na obrazie dominują ciemne kolory. Szaty jedynie wyróżniają się kolorami. U dołu obrazu czaszka – symbol śmierci.

Michał Anioł „Sąd ostateczny” Fresk wykonany w latach 1534-1541. Motyw biblijny zaczerpnięto z Apokalipsy św. Jana. Ludzie potępieni wykazują zdziwienie. Postacie przyjmują różne pozy i gesty, np. obejmujące się kobiety trzymają się mężczyzn. Typowe dla Michała Anioła są muskularne, typowo atletyczne postacie, które mają wyraźny zarys mięśni i żył. Szaty, w które są odziani ludzie mają swoją symbolikę:

  • biały – światłość, czystość, radość
  • czarny – smutek
  • czerwony – męczeństwo, ogień, krew
  • fioletowy – pokuta, skrucha, pokora
  • zielony – sprawiedliwość, nadzieja, życie.

W centrum obrazu znajduje się Jezus, zaś u jego boku Maryja, która jest w ciąży, co symbolizuje wszystkich wiernych. Dolna część fresku to piekło.

Rafael Santi „Święty Michał pokonuje Szatana”. Rok wykonania 1518 r. Obraz przedstawia archanioła Michała lśniącego złotym blaskiem. W tle Rafael ukazał pejzaż, którego niepokojący klimat odpowiada tematowi obrazu. Artysta posługiwał się dużym kontrastem barw. Archanioł odziany jest w złotawą zbroję. Obraz został wykonany w okresie Renesansu.

OBRAZY VANITATYWNE UKAZUJĄCE MARTWĄ NATURĘ

VANITAS – motyw religijno-artystyczny związany ze sztuką, poznawaniem i czasem.

„Marność nad marnościami i wszystko marne” (Koh. 1,2 BT)

Symbolika:

  • klepsydra – przemijalność życia
  • czaszka – śmierć
  • pióro – talenty
  • pieczęć – władza
  • księga – mądrość.

Antonio de Pedra „Vainitas” – obraz wykonany w latach 1640-1650. Ukazuje kobietę ze skrzydłami i przedmioty symboliczne, czyli czaszki, perły, klepsydrę. Przeważają jasne kolory, złotawe, czerwień. Autor posłużył się koncepcją diagonalną (po przekątnej).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *